Jak zarabiać na blogu? 7 sprawdzonych metod monetyzacji contentu

Zakładając blog, wkroczysz na drogę, która może przynieść Ci zarówno satysfakcję, jak i znaczące dochody. Blogowanie da Ci szansę stworzenia swojej marki jako wiarygodnego eksperta w określonej dziedzinie, a także otworzy drzwi do zarabiania pieniędzy na część lub cały etat oraz nawiązywania kontaktów z osobami o podobnych zainteresowaniach i pasjach.

W niniejszym artykule pokażemy Ci sprawdzone metody jak zarabiać na blogu.

Jak zarabiać na blogu

7 sprawdzonych metod zarabiania na blogu

Pomysłów jak monetyzować content jest naprawdę wiele. Wystarczy wnikliwie popatrzeć na inne blogi i serwisy internetowe. W swojej strategii możesz skupić się na jednym sposobie, możesz też wybrać kilka metod i połączyć je ze sobą.

Najlepsze metody zarabiania na blogu to:

  1. Udostępnienie powierzchni reklamowej pod banery lub video
  2. Artykuły sponsorowane
  3. Marketing afiliacyjny
  4. Programy partnerskie
  5. Współpraca z markami
  6. Stworzenie e-booka
  7. Przygotowanie kursu

#1. Reklama banerowa na twoim blogu

Możesz sprzedawać przestrzeń na swojej stronie blogowej pod emisję banerów (reklama typu display lub reklama typu video). Reklamy możesz umieścić praktycznie wszędzie, ale najczęściej są widoczne na górze strony bloga lub w bocznym panelu.

Zarabianie na blogu poprzez reklamę możliwe jest w dwóch głównych modelach. CPC (cost per click) oznacza, że otrzymasz ustaloną opłatę za każde kliknięcie w reklamę przez użytkownika twojego serwisu, podczas gdy CPM (cost per mile) oznacza, że ustalone wynagrodzenie naliczy się za każde 1000 wyświetleń reklamy. Zwróć uwagę, że trzeba mieć naprawdę duży ruch na blogu aby osiągnąć satysfakcjonujący zarobek z modelu CPM, niejednokrotnie CPC jest bardziej dochodowe, zwłaszcza jeśli reklamy są dobrze dopasowane tematycznie do treści twojego bloga.

Zarabianie poprzez Google Adsense

Najpopularniejszym sposobem na rozpoczęcie zarabiania poprzez reklamy jest przyłączenie się do sieci reklamowej Google i założenie konta na platformie Google Adsense.

#2. Przyjmij artykuł sponsorowany

Ta metoda zarabiania na blogu polega na przyjęciu i publikacji w swoim serwisie artykułu zewnętrznego partnera najczęściej z linkiem przekierowującym do jego strony.

Na rynku istnieje wiele platform łączących blogerów z firmami, pośredniczących w zawieraniu tego typu transakcji. Jedyne co musisz zrobić to zarejestrować się na wybranej platformie takiej jak Whitepress lub Linkhouse i określić warunki współpracy (twoją cenę, wymagania itd.). Twój blog trafia do bazy ofert, gdzie zleceniodawcy dokonują selekcji interesujących ich blogów i serwisów internetowych. Możesz zrezygnować z publikacji artykułu sponsorowanego jeśli nie odpowiada ona twoim oczekiwaniom.

Artykuły sponsorowane to bez wątpienia jeden z łatwiejszych sposobów zarabiania. Przykładowo, aby podjąć współpracę Z Whitepress, oglądalność twojego bloga musi przekroczyć jedynie 500 UU/mies.

Zarabianie na blogu we współpracy z Whitepress
źródło: whitepress.pl

#3. Wykorzystaj afiliację

Afiliacja to innymi słowy zarabianie na polecaniu. Z punktu widzenia właściciela bloga jest dość podobna do modelu z banerami reklamowymi. Jako twórca treści musisz umieścić w swoim serwisie linki reklamowe – mogą one być ukryte pod postacią tekstu, grafiki czy widgetu. W tym systemie reklamodawca musi wprowadzić odpowiednie skrypty śledzące.

Różnica leży w systemie rozliczeń. Tutaj wynagrodzenie otrzymujesz gdy twój użytkownik kliknie w link a następnie wykona pożądaną przez reklamodawcę czynność. Może to być zakup towaru lub usługi, rejestracja z podaniem danych, wstępne zamówienie itp. Od użytkownika bloga wymaga się większego zaangażowanie, ale co za tym idzie stawki są znacznie wyższe niż w przypadku klasycznych reklam Adsense.

  • Cost Per Sale (CPS) – blogger otrzymuje procentową prowizję od wartości zlecenia złożonego przez użytkownika na stronie reklamodawcy,
  • Cost Per Lead (CPL) – blogger otrzymuje ustaloną kwotę w zamian za wykonanie przez użytkownika określonej akcji na stronie reklamodawcy, np. przekazanie danych kontaktowych,
  • Cost Per Install (CPI) – blogger otrzymuje ustaloną kwotę w zamian za zainstalowanie przez użytkownika aplikacji mobilnej promowanej przez reklamodawcę.

W całym procesie pomocna jest sieć afiliacyjna – to firma, która zbiera oferty setek reklamodawców i łączy je z właścicielami witryn internetowych. Na rynku istnieje wiele sieci afiliacyjnych, z którymi możesz nawiązać współpracę, m.in. Lead.Network, NetSalesMedia, Awin, eBrokerPartner.

#4. Dołącz do programów partnerskich

Czym się różni program partnerski od afiliacji? Z grubsza niczym. Mechanizm działania jest dokładnie taki sam. Afiliacją zwykło się nazywać współpracę opartą o sieć afiliacyjną jako pośrednika pomiędzy reklamodawcą a wydawcą. Linki, które wstawiasz na swojej stronie generujesz w panelu sieci afiliacyjnej.

Programów partnerskich powinieneś szukać natomiast bezpośrednio na stronach reklamodawców. W tym przypadku linki reklamowe generujesz na stronie danej firmy, z którą następuje też bezpośrednie rozliczenie. W programach partnerskich alternatywnie występuje też kod polecenia, który przekazujesz zainteresowanym. Programy partnerskie oferują firmy z wielu sektorów, m.in. banki (Santander, mBank, Velobank, Inbank etc.), firmy hostingowe, sieci handlowe, sklepy internetowe itd.

Zarabainie na programie partnerskim Home

Kluczem do sukcesu w programach partnerskich jest autentyczność i szczerość. Pisząc recenzje i artykuły, wyrażaj swoje uczciwe opinie i zachęcaj czytelników do zakupu tylko wtedy, gdy uważasz, że dany produkt lub usługa są dla nich wartościowe.

#5. Współpracuj z markami

Współpraca marek z influencerami, blogerami, vlogerami jest powszechna. Możesz pisać z zapytaniem o współpracę bezpośrednio do marek (małe szanse powodzenia) lub do agencji reklamowych obsługujących marki (większe szanse, tylko trzeba wiedzieć gdzie), a możesz też zarejestrować się na specjalnej platformie dla influencerów z nadzieją, że twój blog spodoba się potencjalnemu klientowi.

Tak jak w każdym innym przypadku o powodzeniu danego kanału zarabiania, decydować będzie twój zasięg, tematyka, ceny, konkurencja, ceny itp. Im bardziej znacząca twoja pozycja na rynku tym większe szanse na satysfakcjonujący przelew na konto.

Platforma dla bloggerów i influencerów
źródło: reachablogger.pl

#6. Stwórz e-booka

Jeśli masz umiejętności lub porady do zaoferowania, inną opcją jest pobieranie opłaty za dostęp do e-booków, które umieścisz na swoim blogu. Napisanie prostego, darmowego ebooka nie jest trudną sprawą. Co innego jeśli chcesz sprzedawać swoje „elektroniczne książki”. W takim przypadku musisz się mocniej wysilić, aby znaleźć unikatowy content, za który użytkownicy będą skłonni zapłacić.

E-booki zalicza się do źródeł pasywnego dochodu. Tworzysz je raz, a one generują przychód przez wiele miesięcy czy lat. Jeśli masz więc pomysł warto go zrealizować.

#7. Przygotuj kurs

Blog może pomóc ci także w promocji wideoporadników, kursów lub warsztatów. Stworzenie kursu jest jeszcze trudniejsze niż e-booka. Aby ta opcja działała, musisz udowodnić, że jesteś wyjątkowo dobry w tym, co robisz i że twoje treści są niezwykle wartościowe.

Warto jednak spróbować. Za najlepsze kursy trzeba zapłacić kilka tysięcy złotych, więc jest o co walczyć.

Zarabianie na kursach internetowych
źródło: udemy.com

Prawdy i mity o blogowaniu

Blogowanie jest drogie

To nieprawda. Rozpoczęcie blogowania jest możliwe bez większych kosztów, a jedyną inwestycją, którą musisz uwzględnić to wykupienie domeny i hostingu. Na szczęście, wiele firm oferuje promocyjne ceny na pierwszy rok współpracy. Przykładowo, na początek domenę jesteś w stanie znaleźć w cenie za jedyne 5 zł za rok. Hosting będzie droższy, ale i tak nie zrujnuje on twojego budżetu.

Po zarejestrowaniu domeny i wyborze hostingu, możesz zainstalować WordPress – popularny system zarządzania treścią (CMS). WordPress oferuje darmowy motyw, który pozwala na szybkie i łatwe uruchomienie bloga. Możesz znaleźć wiele darmowych motywów o różnych wzorach i funkcjonalnościach, które są idealne dla początkujących.

Choć blogowanie nie musi być kosztowne na początku, warto pamiętać, że w miarę rozwoju bloga możesz zdecydować się na płatne dodatki, motywy lub rozszerzenia, aby ulepszyć jego wygląd i funkcjonalność. Jednak na starcie możesz skorzystać z wielu darmowych opcji, aby rozpocząć i rozwijać swój blog bez większych kosztów.

Nikt już nie czyta blogów

To nieprawda, że już nikt nie czyta blogów. Pomimo wzrostu popularności mediów społecznościowych i innych form interaktywnej treści, blogi wciąż przyciągają szerokie grono czytelników i mają swoje miejsce cyfrowym krajobrazie. Wielu ludzi wciąż szuka wartościowych informacji, porad, opinii i inspiracji, które często odnajdują właśnie w blogach. Blogi oferują unikalną przestrzeń, w której autorzy mogą dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem i pasją w bardziej rozbudowany sposób niż na przykład w krótkim poście czy video na mediach społecznościowych.

Ponadto, blogi często zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, co ułatwia dotarcie do czytelników. Oczywiście, internet stale się zmienia, a preferencje jego użytkowników również ewoluują. Dlatego jako autor bloga musisz przemyśleć całą strategię obecności na innych platformach, takich TikTok, YouTube, Facebook itd. Dużo zależy od tego kim są twoi odbiorcy i gdzie ich możesz znaleźć.

ChatGPT i sztuczna inteligencja zastąpią blogi

Mimo że ChatGPT i sztuczna inteligencja (AI) mają zastosowanie w generowaniu treści, to nie można powiedzieć, że zastąpią blogi. Częściowo tak, ale całkowicie na pewno nie. ChatGPT i podobne narzędzia, nie tyle zastąpią blogi, co spowodują, iż użytkownicy w inny sposób będą korzystać z wyszukiwarek. Same wyszukiwarki się zmienią powodując, że dostęp do wyników organicznych (głównych źródeł ruchu większości blogów) będzie utrudniony.

Blogi nadal mają swoje unikalne cechy, takie jak autentyczność, interakcja z czytelnikami, kontrola nad treścią

Trzeba być rozpoznawalnym aby pisać bloga

Nie, nie trzeba być rozpoznawalnym, aby pisać bloga. Blogowanie jest dostępne dla każdego, kto chce podzielić się swoimi myślami, doświadczeniami, wiedzą lub pasją z innymi ludźmi. Tworzenie bloga możesz potraktować jako hobby, a możesz też spróbować uczynić z tego regularne źródło zarobku.

W rzeczywistości, wiele blogów rozpoczyna się od anonimowych autorów, którzy stopniowo budują swoje czytelnictwo poprzez wartościowe treści i aktywność w społeczności blogowej. Rozpoznawalność przychodzi na późniejszym etapie, wtedy gdy osiągniesz sukces i dotrzesz do sporej grupy odbiorców.

Jeśli jesteś zainteresowany rozpoczęciem bloga, po prostu zacznij pisać i publikować treści, które Cię pasjonują. Nie martw się o początkową widoczność czy liczbę userów. Konsekwencja, jakość treści, dobra promocja bloga z czasem przyciągną większą publiczność.

Jak zarabiać na blogu – największe wyzwania w monetyzacji contentu

Nic wartościowego nie przychodzi łatwo. Osiągnięcie sukcesu wymaga ciężkiej pracy i pokonania kilku wyzwań.

Wielu blogerów decyduje się zbyt wcześnie na monetyzację. W początkowym okresie powinieneś skupić się na generowaniu ruchu. Aby zarabiać na blogu, musisz mieć regularną i rosnącą liczbę czytelników. Konkurencja w świecie blogowania jest duża, dlatego przed monetyzacją dopracuj swoją taktykę pod kątem angażujących treści, optymalizacji SEO, promocji na mediach społecznościowych i budowania społeczności wokół swojego bloga. Jeśli potrzebujesz środków finansowych, raczej skorzystaj z promocji bankowych i innych łatwych źródeł pozyskania gotówki, niż zbyt wcześnie rozpocznij aktywną monetyzację.

Monetyzacja bloga wymaga czasu. Może się okazać, że po dobrym miesiącach przyjdą te gorsze. W blogowaniu nie licz na regularne wpływy na konto i tę samą kwotę każdego miesiąca. Potrzebujesz zabezpieczenia finansowego na słabszy okres, który może być związany np. z sezonowością.

Podsumowanie – czy naprawdę można zarabiać na blogowaniu

Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak! Jednak kwota pieniędzy, którą możesz zarobić na blogowaniu, jest trudna do określenia. Im większa ilość użytkowników uda ci się pozyskać, tym większe szanse na dobry zarobek z bloga.

Jeśli już stworzyłeś bloga i zbudowałeś swoją społeczność wokół niego, skoncentruj się na wybraniu najlepszych sposobów zarabiania w internecie. Każda z opisanych w tym artykule metod działa, wystarczy dopasować ją do swoich możliwości, wpisać w strategię i konsekwentnie korzystać z różnych źródeł zarabiania pieniędzy.

Podziel się swoją opinią:

DODAJ SWOJĄ OPINIĘ:

Zarabianko
Logo