YouTube to nie tylko platforma do udostępniania filmów. Dla wielu stało się to źródłem dochodu, a dla niektórych nawet pełnoetatową pracą. Jeśli zastanawiasz się, jak zarobić na YouTube, oto kilka sprawdzonych metod, które pomogą Ci w osiągnięciu sukcesu.
1. Zarabiaj na reklamach
Najbardziej oczywisty sposób to zarabianie na reklamach. Aby to jednak zrobić konieczne jest spełnienie określonych wymagań:
- osiągnięcie 1000 subskrybentów i 4000 godzin wyświetleń w ciągu ostatnich 12 miesięcy lub
- przekroczenie progu 1000 subskrybentów i osiągnięcie 10 milionów wyświetleń filmów Short w ciągu ostatnich 90 dni
Pamiętaj, że muszą to być publiczne wyświetlenia.
Po spełnieniu powyższych warunków otwierają się drzwi do przychodów z reklam. Aby uruchomić strumień gotówki musisz dołączyć do Programu Partnerskiego YouTube (YPP). Dzięki niemu możesz zarabiać nie tylko na reklamach, ale także na subskrypcjach YouTube Premium czy wsparciu od widzów. A jeśli jesteś twórcą krótkich treści, fundusz YouTube Shorts może być dla Ciebie prawdziwym skarbem.
Aby zacząć konieczne jest posiadanie konta Google Adsense, które połączysz ze swoim kanałem, a jeśli jeszcze nie masz takiego konta, musisz je założyć w YouTube Studio. Jeśli zarabiasz w YouTube dzięki YouTube Shorts, obowiązują Cię też zasady zarabiania na YouTube Shorts.
Program Partnerski YouTube (YPP)
Kluczowym wymogiem YPP jest przestrzeganie Zasad zarabiania w YouTube, w ramach których zobowiązujesz się do działania zgodnie z wytycznymi i warunkami zamieszczonymi w linku powyżej. Zasady te dotyczą Twojego kanału w całości, a nie tylko pojedynczych filmów.
Google Adsense
Google Adsense skierowany jest do posiadaczy dobrze prosperujących stron internetowych. Ten inteligentny program dopasowuje reklamy do Twojej witryny na podstawie jej zawartości i użytkowników, którzy ją odwiedzają. Google płaci za każde kliknięcie w reklamę. Adsense daje możliwość umieszczenia na stronie reklamy tekstowe, graficzne oraz wyszukiwarkę Google.
YouTube Shorts
YT Shorts to odpowiedź google na popularnego TikToka. Program polega na tworzeniu i udostępnianiu w YouTube krótkich filmów (trwających max. 60 sekund). YouTube wprowadził Shortsy w 2021 r. i od tamtej pory stale je udoskonala wprowadzając nowe funkcjonalności. Dostępność Youtube Shorts jest naprawdę spora, można je obejrzeć na stronie głównej YT, w aplikacji YT, w subskrypcjach i na karcie „Polecane”. Biorąc to pod uwagę oraz fakt, że jest dość nowym kanałem daje nam możliwości szybszego wybicia się.
Jako partner YouTube możesz zarabiać na reklamach, funkcjach czatu i od subskrybentów YouTube Premium, którzy oglądają twoją treść.
2. Zarabiaj na afiliacji
Będąc YouTuberem możesz zarabiać na polecaniu produktów i usług innych firm poprzez współpracę z nimi. W ramach tej współpracy otrzymujesz unikalny link, który umieszczasz w opisie swoich filmów. Gdy użytkownik kliknie w link i dokona zakupu Ty otrzymasz prowizję od sprzedaży.
Dużym plusem jest dowolność – to Ty decydujesz jakie produkty czy firmy chcesz polecać. Umieszczając filmik na YT możesz w jego opisie umieścić klikalne linki afiliacyjne do wybranych sklepów lub bezpośrednio produktów pokazanych w filmie. Ich ilość jest nieograniczona, ale nie przesadź z ilością reklam, bo możesz zniechęcić swoją publiczność. Pamiętaj też, aby zrobić to dobrze – nie wystarczy sam (niewiele mówiący link) w stylu: Link do produktu X. Wyślij się nieco i napisz: Produkt X marki Y możesz kupić w sklepie ZZZ.
3. Współpracuj z markami
Współpraca z markami to jeden ze sposobów na monetyzację Twojego kanału YouTube. Możesz otrzymywać wynagrodzenie za promowanie produktów lub usług innych firm. Najczęstszym typem reklamy jest product placement, czyli umieszczenie produktu lub usługi w filmie, możesz również zareklamować dany produkt lub usługę w formie recenzji, porównania lub tutorialu.
Firmy zainteresowane publicznością Twojego kanału mogą zaproponować Ci stałą umowę, w ramach której będą sponsorować filmy na Twoim kanale lub zaoferować Ci jednorazową współpracę.
4. Promuj swoje produkty
Reklamy, reklamy i jeszcze raz reklamy – chociaż głównym źródłem dochodu reklamy, możesz pomyśleć o promocji własnych produktów. Będzie to wymagało zakupu materiałów lub znalezienia producenta. Możesz także sprzedawać pliki do pobrania, takie jak e-booki, grafiki czy wirtualne lekcje. Wszystko zależy od twojej kreatywności i zaangażowania.
5. Crowdfunding i wsparcie od fanów
Crowdfunding
Zamiast szukać jednego inwestora, który wyłoży całą kwotę potrzebną do zrealizowania wymarzonego projektu, możemy postawić na finansowanie społecznościowe, czyli crowdfunding. Istnieje wiele serwisów, które umożliwiają organizowanie takich zbiórek, m.in zrzutka.pl, PolakPotrafi, WspieramTo itp.
Wsparcie od fanów
Jeśli masz wierną publiczność na swoim kanale, która chce Cię wspierać, możesz skorzystać z platform takich jak YouTube Studio. Dzięki nim Twoi fani mogą wspomóc Cię finansowo w zamian za wartościowe treści oraz szansę na wyróżnienie się z tłumu. Aby móc wziąć w nim udział Twój kanał musi posiadać min. 1000 sybskrybentów. Ważne! Kanał nie może być przeznaczony dla dzieci.
6. Pamiętaj o podatkach!
Tak, zarabianie na YouTube brzmi świetnie, ale nie zapominaj o obowiązkach podatkowych. W Polsce musisz rozliczyć się z dochodów z urzędem skarbowym. Wiele osób decyduje się na założenie jednoosobowej działalności gospodarczej, ale to zależy od indywidualnych potrzeb.
Podsumowanie
Zarabianie na YouTube to nie tylko świetna zabawa, ale także prawdziwy biznes. Jeśli jesteś cierpliwy, masz pasję do tworzenia treści i jesteś gotów ciężko pracować warto zagłębić się w ten świat. Pamiętaj, że kluczowe jest tworzenie wysokiej jakości treści i budowania autentycznych relacji ze swoją publicznością.